ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

عوارض جدی کفش پاشنه بلند که زنان از آن بی‌خبرند!

۱۵۸۰۰۴۶۸۲۶_۱۴_عوارض-جدی-کفش-پاشنه-بلند-که-زنان-از-آن-بی_خبرند

 

عوارض جدی کفش پاشنه بلند که زنان از آن بی‌خبرند!

هشدار به خانم‌های عاشق کفش‌های پاشنه بلند ، با پوشیدنِ این کفش‌های شاسی بلند، به‌زودی هزینه‌ای زیادتر از قیمت کفش‌هایتان باید پرداخت کنید!

یک کمد پر از کفش‌های پاشنه بلند رنگی‌رنگی! قطعا این آرزوی اکثر خانم‌ها و حتی شماست.

از مرلین مونرو گرفته تا مگان مارکل، کفش پاشنه‌دار، جزئی از استایل همیشگی‌شان بوده. امروزه این کفش‌های آسمان‌خراش یکی از نشانه‌های زیبایی شده است.

البته همیشه حرف‌ از آسیب و ضررِ استفاده مداوم از این کفش‌ها هم بوده، که ما رو یاد این جمله می‌اندازد: «بکش و خوشگلم کن». این پاشنه بلندهای محبوب آثار منفی روی سلامتی شما می‌گذارد، که البته این مشکلات فقط گریبان‌گیر پا نمی‌شود و کل بدن را درگیر خواهد کرد.

   

چرا خیلی‌ها با پوشیدن کفش پاشنه بلند مخالفند؟

در حالت عادی، باید وزن بدن موقع ایستادن، از گردن به مفصل لگن، و سپس پاها منتقل شود. اما استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، این وضعیت را به‌هم می‌زند، و این مشکل، باعث ایجاد فشار روی ستون مهره‌ها و در نهایت بروز کمردرد می‌شود.

پاشنه بلند ستون مهره‌ها و کمر را درگیر می‌کند

وقتی همیشه کفش شما پاشنه‌دار باشد، تراز طبیعیِ ستون فقرات و باسنتان به‌هم می‌خورد. راه‌رفتن روی پنجه پا، مرکز ثقل بدنتان را به جلو سوق می‌دهد و شما را مجبور می‌کند تا برای جبران فشار وارده، کمر خود را قوس دهید.

در این حالت، کمرتان گود می‌افتد و به اصطلاح دچار گودی کمر می‌شوید. مداومت در پوشیدنِ کفش پاشنه بلند گودی کمر شما را تشدید می‌کند.

اما اگر آسیب‌ها و مشکلاتی مانند تنگیِ کانال نخاع یا دیسک بیرون‌زده دارید، پوشیدنِ کفش پاشنه بلند برای شما اکیدا ممنوع است.

حتی اگر به این مشکلات هم دچار نشده باشید، بازهم پوشیدنِ این کفش‌ها برایتان به یادگار می‌گذارد! همچنین به‌مرور با پوشیدنِ این نوع کفش‌ها ممکن است دچار انحراف یا کجیِ ستون فقرات شوید.

پاشنه بلند باعث آرتروز زودرس زانو می‌شود

مفصل زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است و برای تحمل فشار کل بدن ساخته شده است. تیمی از محققان دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدند که پوشیدن کفش پاشنه بلند می‌تواند آن‌قدر فشار روی زانوی شما وارد کند که به‌مرور زمان غضروف مفصل زانویتان سائیده و دچار فرسایش شود.

اما این تنها تأثیر منفیِ کفش پاشنه بلند روی زانوی شما نیست؛ بلکه آرتروز زودرس زانو نیز عارضه‌ دیگری‌ست که در اثر استفاده طولانی‌مدت از این کفش‌ها ایجاد می‌شود.

پاشنه بلند عضله ساق پا را شکنجه می‌دهد

راه‌رفتن با پاشنه بلند باعث کشیدگیِ تاندون آشیل پا می‌شود که در پی آن عضلات ساق پا کوتاه و منقبض خواهد شد.

با کوتاهیِ عضلات ساق پا، به مرور خون‌رسانی به این عضلات با اختلال روبه‌رو می‌شود، سپس خشکی و گرفتگی عضلاتِ تضعیف‌شده در مراحل بعدی پدیدار خواهد شد.

احساس سوزن‌سوزن‌شدنِ پا و کرختی برای پایی که همیشه تحت فشار پاشنه بوده، کاملا قابل انتظار است. برای رفع این مشکلات، حتما لازم است که ورزش کنید و با تمرینات بدنسازی به اصلاح بدنتان بپردازید.

کفش پاشنه‌دار به قلب دوم فشار می‌آورد

پا، قلب دوم بدن ماست و مراقبت از آن برای حفظ سلامت بدن به اندازه قلب اول مهم است. وقتی پاشنه‌دار می‌پوشید، پاهای شما در معذب‌ترین و سخت‌ترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

با کفش پاشنه بلند، تمام وزن بدنتان روی پاهایتان می‌افتد و علاوه‌بر درد شدید سینه پا، حالت بدنتان هم تغییر می‌کند.

عدم تعادل در راه‌رفتن، امکان لغزیدن و زمین‌خوردن، پیچ‌خوردگی و رگ‌به‌رگ‌شدن پا از محتملات پوشیدنِ کفش پاشنه‌دار در طولانی‌مدت است. البته ضعف و اسپاسم عضلانی را هم به این لیست اضافه کنید.

پاشنه بلند ناخن‌ها را در گوشت فرو می‌برد

کفش‌های پاشنه بلند (مخصوصا با نوک باریک) وزن بدن را روی پنجه پا می‌اندازد که پس از مدتی منجربه تاول، تورم، فرورفتنِ ناخن‌ها در پا یا پینه‌بستنِ پوست پا می‌شود.

این مشکل به دلیل فشرده‌شدنِ انگشتان پا در کفش پاشنه بلند، با نوک باریک، و رشد ناخن‌‌ها در پوست، رخ می‌دهد.

انحراف محور انگشت شست پا به سمت داخل یا خارج (هالوکس والگوس)، انگشت چکشی، و بدشکلیِ پنجه پا همگی ازجمله عارضه‌هایی است که مسبب آن استفاده از کفش نامناسب مثل پاشنه بلند است.

 

پاشنه بلندتر، شرایط را بدتر می‌کند

پوشیدنِ پاشنه بلند قدتان را بلندتر نشان می‌دهد، و به همان میزان آسیب و فشار بیشتری هم به شما وارد می‌کند. فشار وارده به سیستم عصبی و آناتومی عضلات بدن شما، با ارتفاع کفش پاشنه بلند ارتباط مستقیم دارد. طبق نظر متخصصان کفش با پاشنه:

  • ۵ سانتی‌متر، حدود %۲۲
  • پاشنه ۵ سانتی‌متر، حدود %۵۷
  • پاشنه ۸ سانتی‌متر به بالا، %۷۶ فشار مضاعف به ستون فقرات شما وارد می‌کند.

 

توصیه فیتامین: اگر عمری پاشنه بلند پوشیده‌اید و حالا دچار دردهای مزمن شده‌اید، می‌توانید برای تسکین دردتان این کارها را انجام دهید:

  • کفش مناسب پای خود انتخاب کنید؛
  • عضلات ساق پای خود را تقویت کنید؛
  • پاشنه کفشتان نهایتا ۳٫۵ سانتی‌متر باشد؛
  • اگر با بروز درد در مچ پا، دچار کمردرد شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع سایت فیتامین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *